Coaching in job performance in a transport company: Case study in Ate, 2023
DOI:
https://doi.org/10.17162/riva.v11i1.2094Keywords:
Coaching, Work performance, Self-awareness, Learning, Self- regulation, PerceptionAbstract
The objective of the research is to analyze the relationship between coaching and job performance of a transport company, Ate, 2023, for this we apply the descriptive method with a quantitative correlational approach, we worked under a population of 120 workers of the transport company, likewise it was considered to work under the confidence level of 95% and an error percentage of 5% to find the sample size, which was 92 workers. From the application of an inferential analysis, the result was obtained (Spearman's Rho is 0.345), that is, there is a medium positive relationship between coaching and job performance, which concluded that the company should invest and promote coaching to increase job performance. Similarly, for the relationship between self-awareness and job performance with an average positive correlation (0.373), self-regulation and job performance with an average positive correlation of (0.263), coaching and learning with an average positive correlation of (0.322) and finally the considerable positive correlation of (0.560) between coaching and perception within the company.
Downloads
References
Ahmad, S., Wasim, S., Irfan, S., Gogoi, S., Srivastava, A., y Farheen, Z. (2019). Qualitative v/s. quantitative research-a summarized review. population, 1(2), 2828-2832. https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/916903.pdf
Acuña, C. y Peña, M. (2023). Revisión sistematizada de las técnicas de recolección de datos sobre la violencia de genero entre estudiantes en espacios universitarios. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 53(2), 93- 114. https://www.redalyc.org/journal/270/27074103014/html/
Alves, F. (2020). Coaching, Liderazgo y Habilidades Blandas en las Empresas en Panamá. Revista Latitude, 2(13), 90–118. https://revistas.qlu.ac.pa/index.php/latitude/article/view/99
Asesco (2020). El libro Blanco del Coaching, Asociación Española Asesco: El Coaching se hace Mayor 17–23. https://www.asescoaching.org/wp- content/uploads/2020/11/EL-LIBRO-BLANCO-DEL-COACHING.pdf
Borjas, J. (2020). Validez y Confiabilidad en la recolección y análisis de datos bajo un enfoque cualitativo. Trascender, Contabilidad y Gestión, (15), 34-65. https://trascender.unison.mx/index.php/trascender/article/view/90
Cisneros, A., Urdánigo, J., Guevara, A., Garcés, J., (2022). Técnicas e Instrumentos para la Recolección de datos que apoyan a la Investigación Científica en tiempo de Pandemia. Ciencias Económicas Empresariales, 50(2), 1165- 1185. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383508
Gómez, E. (2020). Análisis correlacional de la formación académico-profesional y cultura tributaria de los estudiantes de Marketing y Dirección de Empresas. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 478-483. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n6/2218-3620-rus-12-06-478.pdf
Herrera, L., y Vázquez, R. (2021). Mediación empresarial y coaching en la transformación pacífica de conflictos de empresas familiares. Revista de la Facultad de Derecho, (50), 1-19. http://www.scielo.edu.uy/pdf/rfd/n50/2301- 0665-rfd-50-e107.pdf
Jarosz, J. (2023). The cube of coaching effectiveness. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 21(1), 31-49. https://radar.brookes.ac.uk/radar/file/a2c486bb-9359-44be-93cef9669088f812/1/IJEBCM%2021_1_04.pdf
Lyons, P., & Bandura, R. (2023). Coaching to build commitment for generating performance improvement. Journal of Work-Applied Management, 15(1), 120- 134. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JWAM-05-2022-0025/full/html
López, J. (2022). Factores que intervienen en el desempeño laboral en equipos de trabajo: una revisión de literatura. Vinculatégica, 8(4), 168-181. http://eprints.uanl.mx/25983/
Loor, C., Morejo, R., Pino, M., y Troya, G., (2021). Centro de Investigación y Desarrollo Profesional (Cidepro) 17–20. https://libros.cidepro.org/index.php/cidepro/catalog/view/52/47/158
Magdalena, E. (2019). Bioestadística aplicada en investigación clínica: conceptos básicos. Revista Médica Clínica Las Condes. 30(1) 50-65. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864019300045
Mediomundo, N. y Liran, D. (2022). Elementos teóricos del coaching organizacional para construir un liderazgo innovador en equipos de alto desempeño Revista Latinoamericana de Difusión Científica, 4(7), 210-230. https://difusioncientifica.info/index.php/difusioncientifica/article/view/73/145
Mejía, C. y Jauregui, K. (2020). Coaching en las organizaciones: experiencia con personal administrativo en salud. Revista Universidad & Empresa, 22(39): 1-26. http://www.scielo.org.co/pdf/unem/v22n39/2145-4558-unem-22-39-175.pdf
Ochoa, J. y Yunkor, Y. (2021). El estudio descriptivo en la investigación científica. Acta jurídica peruana, 2(2), 1-19. http://201.234.119.250/index.php/AJP/article/view/224
Oquendo, S. y Bermúdez, H. (2023). Paradojas del reconocimiento en la evaluación del desempeño. Una investigación sobre el valor asignado al humano en la gestión del trabajo. Fondo Editorial FCSH de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. https://www.digitaliapublishing.com/a/127764
Piedra, J. y Manqueros, J. (2021). El muestreo y su relación con el diseño metodológico de la investigación. Manual de temas nodales de la investigación cuantitativa. Un abordaje didáctico, 81. https://centro- investigacion-innovacion-educativa.bravesites.com/files/documents/306aa3ba- 3be8-4e59-ab4d-51508f7513c6.pdf#page=82
Quispe, A., Pinto, D., Huamán, M., Bueno, G. y Valle-Campos, A. (2020). Quispe, A., Pinto, D., Huamán, M., Bueno, G. y Valle-Campos, A. (2020). Metodologías cuantitativas: Cálculo del tamaño de muestra con STATA y R. Revista del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo, 13(1), 7-83. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227- 47312020000100012
Ramos, E., Sierra, B. y Roces, C. (2019). Ámbitos de aplicación del Coaching educativo: una revisión bibliográfica del período 2013-17. Educatio Siglo XXI, 37(2), 223-244. https://doi.org/10.6018/educatio.387091
Rodríguez, A. (2019). Coaching empresarial. ICB Editores. https://www.digitaliapublishing.com/viewepub/?id=124707
Rodríguez, L. y Ordaz, A. (2021). La evaluación del desempeño, una nueva herramienta de la cultura de la transparencia aplicada al sector público en México. Trascender, Contabilidad y Gestión. 6(18): 29-40. https://www.scielo.org.mx/pdf/tcg/v6n18/2448-6388-tcg-6-18-28.pdf
Veli, R. y Huachos, A. (2022). Programa de coaching para disminuir el síndrome de burnout en trabajadores de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Horizonte de la Ciencia, 12(22), 143 - 158. https://www.redalyc.org/journal/5709/570969250011/570969250011.pdf
Yáñez, M., Prieto, M., Medina, D. y Madriz, D. (2022). Procedimiento para el diseño de investigaciones bajo el enfoque de revisión sistemática. Revista Administración e Ingeniería, 10(1), 43-44. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/procedimiento_para_el_diseno_de investigaciones bajo el enfoque_/2403
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Natalia Paola De la Cerna Ormeño, Yovaly Mayely Panduro Vega, Luis Ángel Rodríguez Díaz, Alessandra Heyli Romero Gutiérrez , Dayana Belen Salcedo Santos , Juan Máximo Santa Cruz Carhuamaca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access)