Coaching in job performance in a transport company: Case study in Ate, 2023

Authors

  • Natalia Paola De la Cerna Ormeño Universidad Cesar Vallejo, Lima Perú
  • Yovaly Mayely Panduro Vega Universidad Cesar Vallejo, Lima Perú
  • Luis Ángel Rodríguez Díaz Universidad Cesar Vallejo, Lima Perú
  • Alessandra Heyli Romero Gutiérrez Universidad Cesar Vallejo, Lima Perú
  • Dayana Belen Salcedo Santos Universidad Cesar Vallejo, Lima Perú
  • Juan Máximo Santa Cruz Carhuamaca Universidad Cesar Vallejo, Lima Perú https://orcid.org/0000-0002-7406-7721

DOI:

https://doi.org/10.17162/riva.v11i1.2094

Keywords:

Coaching, Work performance, Self-awareness, Learning, Self- regulation, Perception

Abstract

The objective of the research is to analyze the relationship between coaching and job performance of a transport company, Ate, 2023, for this we apply the descriptive method with a quantitative correlational approach, we worked under a population of 120 workers of the transport company, likewise it was considered to work under the confidence level of 95% and an error percentage of 5% to find the sample size, which was 92 workers. From the application of an inferential analysis, the result was obtained (Spearman's Rho is 0.345), that is, there is a medium positive relationship between coaching and job performance, which concluded that the company should invest and promote coaching to increase job performance. Similarly, for the relationship between self-awareness and job performance with an average positive correlation (0.373), self-regulation and job performance with an average positive correlation of (0.263), coaching and learning with an average positive correlation of (0.322) and finally the considerable positive correlation of (0.560) between coaching and perception within the company.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, S., Wasim, S., Irfan, S., Gogoi, S., Srivastava, A., y Farheen, Z. (2019). Qualitative v/s. quantitative research-a summarized review. population, 1(2), 2828-2832. https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/916903.pdf

Acuña, C. y Peña, M. (2023). Revisión sistematizada de las técnicas de recolección de datos sobre la violencia de genero entre estudiantes en espacios universitarios. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 53(2), 93- 114. https://www.redalyc.org/journal/270/27074103014/html/

Alves, F. (2020). Coaching, Liderazgo y Habilidades Blandas en las Empresas en Panamá. Revista Latitude, 2(13), 90–118. https://revistas.qlu.ac.pa/index.php/latitude/article/view/99

Asesco (2020). El libro Blanco del Coaching, Asociación Española Asesco: El Coaching se hace Mayor 17–23. https://www.asescoaching.org/wp- content/uploads/2020/11/EL-LIBRO-BLANCO-DEL-COACHING.pdf

Borjas, J. (2020). Validez y Confiabilidad en la recolección y análisis de datos bajo un enfoque cualitativo. Trascender, Contabilidad y Gestión, (15), 34-65. https://trascender.unison.mx/index.php/trascender/article/view/90

Cisneros, A., Urdánigo, J., Guevara, A., Garcés, J., (2022). Técnicas e Instrumentos para la Recolección de datos que apoyan a la Investigación Científica en tiempo de Pandemia. Ciencias Económicas Empresariales, 50(2), 1165- 1185. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383508

Gómez, E. (2020). Análisis correlacional de la formación académico-profesional y cultura tributaria de los estudiantes de Marketing y Dirección de Empresas. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 478-483. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n6/2218-3620-rus-12-06-478.pdf

Herrera, L., y Vázquez, R. (2021). Mediación empresarial y coaching en la transformación pacífica de conflictos de empresas familiares. Revista de la Facultad de Derecho, (50), 1-19. http://www.scielo.edu.uy/pdf/rfd/n50/2301- 0665-rfd-50-e107.pdf

Jarosz, J. (2023). The cube of coaching effectiveness. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 21(1), 31-49. https://radar.brookes.ac.uk/radar/file/a2c486bb-9359-44be-93cef9669088f812/1/IJEBCM%2021_1_04.pdf

Lyons, P., & Bandura, R. (2023). Coaching to build commitment for generating performance improvement. Journal of Work-Applied Management, 15(1), 120- 134. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JWAM-05-2022-0025/full/html

López, J. (2022). Factores que intervienen en el desempeño laboral en equipos de trabajo: una revisión de literatura. Vinculatégica, 8(4), 168-181. http://eprints.uanl.mx/25983/

Loor, C., Morejo, R., Pino, M., y Troya, G., (2021). Centro de Investigación y Desarrollo Profesional (Cidepro) 17–20. https://libros.cidepro.org/index.php/cidepro/catalog/view/52/47/158

Magdalena, E. (2019). Bioestadística aplicada en investigación clínica: conceptos básicos. Revista Médica Clínica Las Condes. 30(1) 50-65. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864019300045

Mediomundo, N. y Liran, D. (2022). Elementos teóricos del coaching organizacional para construir un liderazgo innovador en equipos de alto desempeño Revista Latinoamericana de Difusión Científica, 4(7), 210-230. https://difusioncientifica.info/index.php/difusioncientifica/article/view/73/145

Mejía, C. y Jauregui, K. (2020). Coaching en las organizaciones: experiencia con personal administrativo en salud. Revista Universidad & Empresa, 22(39): 1-26. http://www.scielo.org.co/pdf/unem/v22n39/2145-4558-unem-22-39-175.pdf

Ochoa, J. y Yunkor, Y. (2021). El estudio descriptivo en la investigación científica. Acta jurídica peruana, 2(2), 1-19. http://201.234.119.250/index.php/AJP/article/view/224

Oquendo, S. y Bermúdez, H. (2023). Paradojas del reconocimiento en la evaluación del desempeño. Una investigación sobre el valor asignado al humano en la gestión del trabajo. Fondo Editorial FCSH de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. https://www.digitaliapublishing.com/a/127764

Piedra, J. y Manqueros, J. (2021). El muestreo y su relación con el diseño metodológico de la investigación. Manual de temas nodales de la investigación cuantitativa. Un abordaje didáctico, 81. https://centro- investigacion-innovacion-educativa.bravesites.com/files/documents/306aa3ba- 3be8-4e59-ab4d-51508f7513c6.pdf#page=82

Quispe, A., Pinto, D., Huamán, M., Bueno, G. y Valle-Campos, A. (2020). Quispe, A., Pinto, D., Huamán, M., Bueno, G. y Valle-Campos, A. (2020). Metodologías cuantitativas: Cálculo del tamaño de muestra con STATA y R. Revista del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo, 13(1), 7-83. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227- 47312020000100012

Ramos, E., Sierra, B. y Roces, C. (2019). Ámbitos de aplicación del Coaching educativo: una revisión bibliográfica del período 2013-17. Educatio Siglo XXI, 37(2), 223-244. https://doi.org/10.6018/educatio.387091

Rodríguez, A. (2019). Coaching empresarial. ICB Editores. https://www.digitaliapublishing.com/viewepub/?id=124707

Rodríguez, L. y Ordaz, A. (2021). La evaluación del desempeño, una nueva herramienta de la cultura de la transparencia aplicada al sector público en México. Trascender, Contabilidad y Gestión. 6(18): 29-40. https://www.scielo.org.mx/pdf/tcg/v6n18/2448-6388-tcg-6-18-28.pdf

Veli, R. y Huachos, A. (2022). Programa de coaching para disminuir el síndrome de burnout en trabajadores de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Horizonte de la Ciencia, 12(22), 143 - 158. https://www.redalyc.org/journal/5709/570969250011/570969250011.pdf

Yáñez, M., Prieto, M., Medina, D. y Madriz, D. (2022). Procedimiento para el diseño de investigaciones bajo el enfoque de revisión sistemática. Revista Administración e Ingeniería, 10(1), 43-44. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/procedimiento_para_el_diseno_de investigaciones bajo el enfoque_/2403

Published

2024-12-06

How to Cite

De la Cerna Ormeño, N. P., Panduro Vega, Y. M., Rodríguez Díaz, L. Ángel, Romero Gutiérrez , A. H., Salcedo Santos , D. B., & Santa Cruz Carhuamaca, J. M. (2024). Coaching in job performance in a transport company: Case study in Ate, 2023. Revista De Investigación Valor Agregado, 11(1), 1–16. https://doi.org/10.17162/riva.v11i1.2094