E-commerce in local entrepreneurs: measurement of results
DOI:
https://doi.org/10.17162/riva.v9i1.1882Keywords:
e-commerce, entrepreneurship, measurement of resultsAbstract
For decades, technological advances have generated a paradigm shift in the performance and execution of very diverse activities, including the commercial field, where they have served to mediate the exchange of products and services in the world of work, appearing employment alternatives, as a response to social needs, and new spaces for entrepreneurship. In this research work, it was intended to adapt and validate the content of a measurement scale of the results of the implementation of electronic commerce and apply it to three entrepreneurs from Libertador San Martín (LSM), Entre Ríos, Argentina, as case studies, describing its advantages, its disadvantages and the projection of sales that would be generated through this means of commerce. The results showed that among the advantages are the streamlining of the buying and selling processes, the efficiency in payments and faster access to products by customers. The time required to update the platform was found to be perceived as a drawback. Electronic commerce would be a tool that would benefit local entrepreneurs, and it should be appropriate and adapted to the needs of each entrepreneur.
Downloads
References
Alderete, M. V., Jones, C., y Morero, H. A. (2014). Factores explicativos de la adopción de las TIC en las tramas productivas automotriz y siderúrgica de Argentina. Pensamiento y Gestión, (37), 1-40.
Altina, M. A., Kosiak de Gesualdo, G. y Gaspoz, I. (2017). E-commerce: generando valor para el cliente. Estudio de caso en el sector electrodoméstico argentino. [Tesis de posgrado, Universidad Nacional del Litoral].
Andrienko, O. (2020). Ecommerce y Consumer Trends During Coronavirus. Recuperado el 08 de julio de 2020, de: https://www.semrush.com/blog/ecommerce-covid-19/
Barrado, B., y Molina, J. A. (2015). Factores macroeconómicos que estimulan el emprendimiento. Un análisis para los países desarrollados y no desarrollados. Documento de Trabajo, 6, 1-51.
Barrera, G. A. (2017). Relación de Capacitación con Adopción de Internet y E-Commerce: Diferencias entre Microemprendedores de Chile. Información tecnológica, 28(6), 61-70.
Bascur Barrera, C. A., Alexandru Rusu, C., y Quiñones Otey, D. (2018). Heurísticas para evaluar la usabilidad en sitios web ecommerce [Tesis de grado, Pontífica Universidad Católica de Valparaíso].
Bhatti, A., Akram, H., Basit, H. M., Khan, A. U., Raza, S. M., y Naqvi, M. B. (2020). E-commerce trends during COVID-19 Pandemic. International Journal of Future Generation Communication and Networking, 13(2), 1449-1452.
Borghi, M. E. (2015). Emprendedurismo y desarrollo economico, un modelo. 10° Congreso de Economía, Desarrollo económico con equidad social. Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
Cardozo, E. D. (2007). La conceptualización de microempresa, microemprendimientos y unidad productiva de pequeña escala. Revista Copérnico, 4(6), 23-30.
Castillo Baldeón, S. E., y Flores, J. (Mayo de 2015). Diseño de una estrategia para optimizar el uso del comercio electrónico en el mercado ecuatoriano en las PYMES aplicado a la ciudad de Quito [Tesis de grado, Universidad Internacional del Ecuador].
Datta, P. (2011). A preliminary study of ecommerce adoption in developing countries. Information systems journal, 21(1), 3-32.
Figueroa, J. F. (2013). Emprendedurismo en América Latina. CPMARK- Cadena Profesional de Marketing, 1(1), 51-63.
Franciulli Muñoz, G. I. (2018). Desafíos actuales al crecimiento del comercio electrónico en América Latina: políticas públicas para formentar su desarrollo [Tesis de Maestría, Universidad Católica del Uruguay].
Franco Castaño, S. (2016). Factores determinantes de la aceptación tecnológica del e-commerce en los municipios del Altiplano del Oriente Antioqueño [Tesis de grado, Universidad Nacional de Colombia].
Galindo Martín, M. Á., y Méndez Picazo, M. T. (2011). La actividad emprendedora y competitividad: factores que inciden sobre los emprendedores. Papeles de Europa, 22, 61-75.
García, V. (2003). Niveles de satisfacción de las empresas que utilizan el comercio electrónico como un canal de ventas en el estado Zulia. Telos, 5(1), 91-104.
Giles Navarro, C. A. (Abril de 2020). Recomendaciones para las MIPyME ¿Qué hacer para sobrevivir a la pandemia del Covid-19? Notas estratégicas, (86), 1-13.
Grinbaum, D. (2005). Obstáculos y posibilidades para el desarrollo de microemprendedores: una experiencia en la zona de Luján y Rodríguez. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
Gundry, L. K., y Kickul, J. R. (2006). Leveraging the 'E' in entrepreneurship: test of an integrative model of e-commerce new venture growth. International Journal of Technology Management, 33(4), 341-355.
Huang, B., Shaban, M., Song, Q. y Wu, Y. (2018). E-Commerce development and entrepreneurship in the people's Republic of China. ADBI Working Paper Series, (827), 1-22.
Humphreys, E., y Prince, A. (Junio de 2015). Describir la Cadena de Valor del E-Commerce en la República Argentina [Tesis de Maestría, Universidad de San Andrés].
Jones, C., y Brunello, M. (2015). E-readiness y adopción de e-commerce en Micro Pequeñas y Medianas empresas cordobesas. Proyecto de investigación/Transferencia a empresas. Córdoba, Argentina: Editorial Científica Universitaria.
Laudon, K. C., & Guercio Traver, C. (2017). E-commerce: business, technology and society (6th ed.). Pearson Education.
Malkawi, N. (2017). Enhancing Entrepreneurship through E-Commerce Adoption-Applied Study at Small Companies, Irbid, Jordan. International Journal of Research in Management, Economics and Commerce, 7(1), 46-55.
Meyer, S., y Camussi, L. E. (2011). Factores de éxito de satisfacción de clientes en el e-commerce en Argentina [Tesis de Maestría, Universidad Católica de Córdoba].
Molinillo Jiménez, S. (2020). Distribución comercial aplicada. ESIC Editorial.
Muñoz Carvajal, A. D., Sánchez Pabón, L. C., y Gómez, R. M. (2017). Aceptación y uso del e-commerce en la PYMES del sector de alimentos fitness en Medellín [Tesis de grado, Tecnológico de Antioquía Institución Universitaria].
Ochoa, R. (2018). ¿Cambio de ciclo o post-globalización? El impacto en América Latina. In América Latina y el Caribe frente a un Nuevo Orden Mundial: Poder, globalización y respuestas regionales (1° ed., pp. 117–120). Icaria Editorial.
Onega, A., Telmo Navós, O., y Berizzo, L. M. (2018). Prestación de servicios para el eCommerce en Rosario y Alrededores (PICP). Plan de Negocios para EMPRENTIENDA [Tesis de grado, Universidad Abierta Interamericana].
Ortega Galán, E., y Cobo, L. (2020). Oportunidades y retos del uso los sistemas de información en la gestión del comercio electrónico de MiPymes de servicios y productos al por menor en Colombia [Tesis de Maestría, Universidad EAN].
Polke, G. (2019). Infobae económico. Por qué las pymes pueden ser la llave que solucione la economía argentina. Recuperado el 08 de julio de 2020, de https://www.infobae.com/economia/2019/11/20/por-que-las-pymes-pueden-ser-la-llave-que-solucione-la-economía-argentina/
Porras, S. T., Clegg, S. y Hermens, A. (2005). Comercio electrónico y colaboración. Denarius, (10), 239-253.
Quejada-Pérez, R. F., y Avila-Gutiérrez, N. (2016). Aproximación al perfil del emprendedor en América Latina. Revista Panorama Económico, 24(1), 249-268.
Rameri, A. (2018). El emprendedurismo: el nuevo ropaje neoliberal. AAL: La Causa Laboral, 1-8.
Rojo Ortiz, Y., Macedo Avilés, D., y Sánchez Benítez, L. (2016). Factores Psicológicos Condicionantes de la Actitud Emprendedora en Estudiantes de la Licenciatura de Psicología [Tesis de grado, Universidad Autónoma del Estado de México Centro Universitario UAEM].
Saeed, N., Bader, A., Al-Naffouri, T. Y., y Alouini, M.-S. (2020). When Wireless Communication Faces COVID-19: Combating the Pandemic and Saving the Economy. arXiv preprint arXiv: 2005.06637, 1-10.
Salazar Concha, C., Marino, C. M., & Rodríguez, J. C. (2018). Comercio electrónico en Chile:¿ qué factores inciden en la decisión de compra?. Revista Academia & Negocios, 4(1), 1–14.
Salazar-Corrales, A. M., Paucar-Coque, L. M., y Borja-Brazales, Y. P. (2017). El marketing digital y su influencia en la administración empresarial. Dominio de las Ciencias, 3(4), 1161-1171.
Silva Murillo, R. (2009). Beneficios del Comercio Electrónico. Perspectivas, (24), 151-164.
Tello Pérez, P., Pineda González, L., y Bastidas, G. (2017). Análisis del comercio electrónico en Ecuador [Tesis de maestría, Universidad Internacional del Ecuador].
Torres Amaya, E. (2007). Implicaciones de la logística en el comercio electrónico sobre la satisfacción del cliente final interactivo. Telematique, 6(1), 208-223.
Torres Castañeda, D. H., y Guerra Zavala, J. (2012). Comercio Electrónico. Contribuciones a la Economía, 7, 1-12.
Tovar, Y. S., Fernández, F. G. y Flores, J. E. M. (2015). La capacidad de innovación y su relación con el emprendimiento en las regiones de México. Estudios gerenciales, 31(136), 243-252.
Ungerer, C., Portugal, A., Molinuevo, M., y Rovo, N. (2020). Recommendations to Leverage E-Commerce During the COVID-19 Crisis. World Nank Group, 1-7.
Uribe Toril, J., y de Pablo Valenciano, J. (2011). Revisando el emprendedurismo. Boletín Económico de Información Comercial Española, (4), 53-62.
Vásquez Rodríguez, S. F. L. y Zapata Egúsquiza, M. F. (2018). Factores determinantes del desarrollo del E-commerce en el sector retail del Perú, tomando como referencia el país de Chile. Repositorio de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Wardoyo, D. T., Iriani, S. S., y Kautsar, A. (2018). Adoption of e-commerce, entrepreneurship orientation mediated by business strategy on the performance food industries. International Journal of Civil Engineering and Technology, 9(5), 896-902.
Wen, H. J., Chen, H. G., y Hwang, H. G. (2001). E-commerce Web site design: strategies and models. Information management y computer security, 9(1), 5-12.
Yin, R. K. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos (3rd ed.) Porto Alegre: Bookman.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access)